مفهوم استارت آپ

تاریخ ثبت: 1404/6/22

تاریخچه استارت آپ :
یک استارت آپ؛ یک سرمایه گذاری در حوزه کارآفرینی و تجارت سریع و در حال رشد است که با هدف ارائه یا توسعه یک محصول، فرآیند یا خدمات نوآورانه، نیاز بازار را برآورده می کند.
تصور عامه بر این است که اکثر استارت آپ ها؛ مبتنی بر فناوری هایی مانند اینترنت،تجارت الکترونیک،رایانه ها، روباتیک و...هستند، در حالیکه همه استارت آپ ها در حوزه فناوری کار نمی کنند.
اصطلاح بین المللی " Startup" در اواخر دهه 1990 و اوایل 2000 در زمان حُباب دات کام ها و وقتی که تعداد زیادی از شرکت ها بر بستر اینترنت تاسیس شدند، رواج یافت.
شرکت های مبتنی بر اینترنت در سال 2000 از ارزش سهام بالایی برخوردار شدند و رونق این شرکت ها به حدی بود که در برخی موارد ، شرکت های تازه تاسیس یا موجود، می توانستند با افزودن یک پیشوند "e-" یا پسوند ".com" به نام خود ، قیمت سهام خود را افزایش دهند.
یک استارت آپ چیست؟
یک استارت آپ یا به مفهوم فارسی آن یک شرکت نوپا ، یک نوع کارآفرینی است که در مراحل اولیه فعالیت خود به طور معمول با هدف حل یک مسئله در زندگی واقعی با یک محصول یا خدمت نوآورانه تاسیس می شود.
ویژگی اصلی یک استارتاپ توانایی رشد آن است. در اقع یک کسب وکار نوپا ؛ شرکتی با تمرکز بر رشد بالا و بدون محدودیت در جغرافیا است و همین ویژگی نیز استارتاپ ها را از مشاغل کوچک متمایز می کند. یک رستوران در یک شهر یک استارتاپ نیست !
اما در مقابل؛شرکت هایی مانند اسنپ،دیجی کالا و.... یک استارت آپ قابل رشد یا مقیاس پذیر هستند که از نظر موقعیت جغرافیایی نیز محدودیتی ندارند.
شرکت های نوپا بر عکس مدل هیجان انگیزی که دارند، با عدم اطمینان بالا روبرو هستند و نرخ شکست زیادی نیز دارند ، اما اقلیت هایی که به شرکت های موفق تبدیل می شوند دارای پتانسیل تبدیل شدن به کسب وکارهای بزرگ و تأثیرگذار هستند.
آمارهای جهانی بیان می کند که از هر 100 استارت آپ 90 تا از آنها شکست می خورند و از 10 تای باقی مانده نیز فقط شاید یکی از آن ها به موفقیت استارت آپ های معروفی ماند فیسبوک،آمازون و گوگل دست یابند.
انواع استارت آپ :
برخی از مهمترین انواع استارت آپ ها عبارتند از:
1. استارت آپ سبک زندگی یا خوداشتغالی
کارآفرینانی که فقط برای خودشان کار می کنند مانند طراحان وب سایت
2. استارت آپ مشاغل کوچک مانند فروشگاه های مواد غذایی ، آرایشگاه ها ، نانوایی ها ، آژانس های مسافرتی و.. که تجارت خود را برای امرار معاش خانواده انجام می دهند.
3. استارت آپ های مقیاس پذیر به عنوان بهترین و استانداردترین مدل استارت آپی که ویژگی گسترش پذیری را دارند. مانند فروشگاه اینترنتی دیجی کالا که بدون محدودیت مکانی قابلیت گسترش پذیری از نظر نوع و گروه کالایی را دارد . به عنوان مثال؛ دیجی کالا از فروش لوازم الکترونیکی آغاز به کار کرد ولی در حال حاضر در حوزه هایی مانند مواد غذایی و .... نیز وارد شده است.
4- استارتاپ های قابل خرید ؛ مانند سازنده های برنامه وب و موبایل که محصولات خود را به شرکت های بزرگتری می فروشند.
5-استارت آپ های مبتنی بر فناوری : مانند شرکت های پراپ تریدینگ که انواع خدمات مورد نیاز معامله گران کریپتو را ارائه داده و همزمان سرمایه مورد نیاز تریدران ماهر را نیز در قالب پراپ تامین می کنند. در حال حاضر استارت آپ های فعال در حوزه بازارهای مالی خصوصاٌ بازار جهانی ارزدیجیتال کریپتو از قابلیت رشد و مقیاس پذیری بسیار بالای برخوردار بوده و در عین حال ریسک بالایی نیز دارند که با آموزش حرفه ای ریسک این قبیل استارت آپ ها قابل مدیریت خواهد بود.
خلق ایده استارت آپی در حوزه کریپتو یکی از پیشنهادات کارمودا به افراد خلاق و ریسک پذیر مشروط بر آموزش کامل و تسلط بر بازار می باشد.
ویژگی های یک استارت آپ :
1.یک مشکل را در جامعه حل کند .
2.منحصر به فرد باشد. به عنوان مثال ، با سرعت بیشتری نسبت به مشاغل سنتی بتواند مشتری جذب کند. در یک فروشگاه فیزیکی شما محدود به موقعیت مکانی هستید اما در یک فروشگاه اینترنتی با یک مدل کسب وکار موفق، می توانید در سطح نامحدودی مشتری جذب کنید.
3.در زمان مناسبی راه اندازی شود. در حال حاضر زمان مناسبی برای راه اندازی مدل کسب وکار تاکسی تلفنی اینترنتی مانند اسنپ به دلیل تعدد رقبا و.... نیست.
4.دارای یک تیم استارت آپی 2 نفر به بالا باشد.
5.گسترش پذیر باشد.
مفهوم گسترش پذیری به این معناست که همزمان با رشد مشتریان شرکت، هزینه های آن بیشتر نشود. به عنوان مثال در کسب وکارهای سنتی که نیاز به انبار و تجهیزات سنگین دارند همزمان با افزایش تقاضا، نیاز به افزایش نیرو و تکمیل تجهیزات دارند و متناسب با رشد مشتریان، هزینه های آنها نیز رشد خواهد کرد در نتیجه فاقد ویژگی "گسترش پذیری" هستند.
اما یک کسب وکار اینترنتی که از نظر جغرافیایی محدود به یک منطقه نیست و کارمندان کمتری نیز جهت ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان نیاز دارد، از قابلیت کاهش هزینه ها در مقابل رشد مشتریان و افزایش سود برخوردار است.